Mevi ry:n kotisivut muuttavat!

Media- ja viestintätieteellinen seura Mevi ry:n kotisivut siirtyvät syksyn aikana Media & viestintä -lehden blogin yhteyteen. Kotisivujen uusi osoite on: http://mediaviestinta.fi/blogi/seurasta/

Uusille sivuille päivitämme muun muassa tietoja kahdesta ensi vuoden tapahtumasta, 9.2.2018 Tampereella järjestettävästä Mediakritiikkiseminaarista ja 27.-28.4.2018 Jyväskylässä järjestettävistä Median ja viestinnän tutkimuksen päivistä.

Sivujen muutoksen kautta yhtenäistämme ja selkeytämme yhdistyksen viestintää. Samasta osoitteesta löytyvät nyt sekä yhdistyksen ajankohtaisimmat kuulumiset, tapahtumauutiset, että Media & viestinnän blogi. Media & viestinnän artikkelit, kirja-arviot ja katsaukset puolestaan ovat luettavissa Journal.fi -palvelun kautta osoitteessa: https://journal.fi/mediaviestinta/

Yhdistyksen vuosikokouksiin liittyvät ja muut dokumentit tulevat myös jatkossa saataville uusien sivujen kautta.

Yhdistyksen vanhat sivut ajetaan alas vuoden 2017 loppuun mennessä.

MEVI2018 -päivät 27.-28.4. Jyväskylässä

Median ja viestinnän tutkimuksen päivät järjestetään 27.-28.4.2018 Jyväskylässä.

MEVI2018 -päivien teemana on "Media ja toivo". Yhteiskunnallisten, teknologisten ja taloudellisten mullistusten keskellä media ja erilaiset viestintäteot ovat ratkaisevassa roolissa. Millaisia kertomuksia menneestä tuotamme ja kierrätämme? Millaisten viestien kautta hahmotamme sitä, mikä tapahtuu nyt? Kenelle puhumme, keitä haluamme kuunnella? Ja ennen kaikkea, millaisia tulevaisuuksia pystymme yhdessä kuvittelemaan?

Uhkien ja ristiriitojen viestit leviävät tehokkasti, ja erilaisia medioita kritisoidaankin helposti epätoivon ruokkimisesta. Kuitenkin samat viestinnän mekanismit mahdollistavat myös eteenpäin katsovia ja liikkeelle panevia voimia. MEVI2018 kutsuu pohtimaan yhdessä, miten erilaiset viestijät - ja myös viestinnän tutkijat - voivat osallistua toivon tuottamiseen.

Pääpuhujiksi saapuvat professori, mediajohtamisen tutkija Lucy Küng Oxfordin yliopiston Reuters-instituutista sekä Södertörnin yliopiston apulaisprofessori Anne Kaun, joka on tutkinut muun muassa mediateknologioita kansalaisaktivismin välineenä.

Pääpuhujien luentojen teemoista, päivien ohjelmasta, työryhmä- ja esitelmäkutsujen aikataulusta ja muista käytännön asioista tiedotetaan tarkemmin lokakuussa.

Seuraa tapahtumaa Facebookissa: facebook.com/mevi2018
Osallistu keskusteluun Twitterissä: #mevi2018
Verkkosivusto: jyu.fi/mevi2018
Sähköposti: mevi2018@jyu.fi

MEVI2018-päiviä järjestää Media- ja viestintätieteellinen seura Mevi ry yhdessä Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitoksen sekä Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun viestinnän johtamisen oppiaineen kanssa.

Eliisa Vainikka jatkaa Mevi ry:n puheenjohtajana

Mevi ry:n vuosikokouksessa tiistaina 21.3.2017 valittiin seuran hallitus vuodelle 2017. Eliisa Vainikka Tampereen yliopistosta jatkaa seuran puheenjohtajana.

Muut vuoden 2017 hallituksen jäsenet ovat Klas Backholm, Mikko Hautakangas, Anne Laajalahti, Salla-Maaria Laaksonen, Reeta Pöytäri, Anna Rantasila, Sanna Spisak, Maija Töyry ja Niina Uusitalo. Varajäseniksi valittiin Sinikka Torkkola, Veera Kangaspunta ja Hanna Weselius.

Mevi ry:n vuoden 2017 vuosikokouksen asiakirjat

PDF-tiedostoVUOSIKOKOUS_2017_esityslista.pdf (74 kB)
Vuosikokouksen esityslista.
PDF-tiedostoToimintakertomus 2016.pdf (528 kB)
Mevi ry:n toimintakertomus vuodelle 2016.
PDF-tiedostoMevi_toimintasuunnitelma 2017_2018.pdf (604 kB)
Mevi ry:n toimintasuunnitelma vuodelle 2017.
PDF-tiedostotalousarvio_Meviry_2017_.pdf (190 kB)
Mevi ry:n vuoden 2017 talousarvio.
PDF-tiedostotilinpäätös_2016_meviry.pdf (526 kB)
Mevi ry:n vuoden 2016 tilinpäätös.

Kysely Mevi ry:n jäsenille!

Vuosikokouksen kynnyksellä Meviä kiinnostaa tietää, miten meillä yhdistyksenä menee. Vastaamalla jäsenkyselyymme voit antaa meille suoraa palautetta siitä, mikä toimii ja mitä voisimme tehdä paremmin.

Vastaa jäsenkyselyymme osoitteessa:

Kyselyyn vastaaminen vie noin 10 minuuttia. Kyselyn kautta saatua palautetta käytetään yhdistyksen tulevan toiminna kehittämisessä.

Lisätietoa kyselystä antaa puheenjohtaja Eliisa Vainikka, eliisa.vainikka[at]uta.fi

Mevi ry kiittää palautteestanne!

Tervetuloa Mevi ry:n vuosikokoukseen maaliskuussa

Mevi ry:n vuosikokous järjestetään tiistaina 21.3.2017 Tampereen yliopistolla. Kokous alkaa klo 14:00 ja kestää muutaman tunnin. Vuosikokouksessa valitaan muun muassa yhdistyksen hallitus seuraavalle toimikaudelle. Kokoukseen on mahdollista osallistua myös etäyhteyden kautta.

Kokouksen esityslista ja muut asiakirjat tulevat yhdistyksen verkkosivuille helmikuun aikana.

Tervetuloa mukaan! Ilmoitathan saapumisestasi ennakkoon sähköpostitse yhdistyksen sihteerille, osoitteeseen mevi.sihteeri@gmail.com.

MEVI2016-tapahtumassa paneuduttiin luottamuksen tematiikkaan

Median ja viestinnän tutkimuksen päivät 2016 järjestettiin ammattikorkeakoulu Arcadassa 8. – 9.4. Tapahtumaan osallistui yhteensä noin 125 alan toimijaa. Työryhmiä kokoontui yhteensä 12, ja niissä käsiteltiin yhteensä noin 90 esitystä.

Tapahtuman ensimmäinen key note -puhuja oli Andrew Chadwick Lontoon yliopistosta. (Dia-esitys ladattavissa Chadwick MEVI16 Finland April 2016.pdf)

Toisena puhujana kuultiinGunn Enliä Oslon yliopistosta. (Dia-esitys ladattavissa Keynote_Enli-mevi16.pdf)

Lisäksi MEVI2016 piti sisällään kaksi paneelikeskustelua luottamuksen tematiikan ympäriltä.

Mevi ry ja Arcadan väki kiittävät mukana olleita onnistuneista tutkimuspäivistä!

Mevin uudeksi puheenjohtajaksi Eliisa Vainikka

Mevi valitsi vuosikokouksessaan 21.3.2016 Tampereella uudeksi puheenjohtajakseen Eliisa Vainikan (FM) Tampereen yliopistosta. Hallitus kiittää lämpimästi väistyvää puheenjohtajaa Sinikka Torkkolaa kuluneesta neljästä vuodesta.

Hallituksessa jatkavat Mikko Hautakangas, Salla Laaksonen ja Maija Töyry. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin Camilla Haavisto, Anne Laajalahti, Anna Rantasila, Sanna Spisak ja Niina Uusitalo. Hallituksen varajäseniksi valittiin Veera Kangaspunta, Maria Lassila-Merisalo, Lars Lundsten, Sinikka Torkkola ja Hanna Weselius.

Media & viestintä -lehdelle uusi päätoimittaja ja toimitussihteeri

Media & viestintä -lehden uudeksi päätoimittajaksi on valittu yhteiskuntatieteiden tohtori Mari Maasilta.

• Suomalainen tiedejulkaiseminen tuntuu tärkeältä juuri tässä ajassa, koska yhteiskunnallista keskustelua tarvitaan monista käynnissä olevista suurista aiheista, Eurooppaan kohdistuvasta siirtolaisuudesta, talouskriisistä ja hyvinvointivaltion purkamisesta muun muassa. Tutkijoilla on oltava suomenkielisiä foorumeita, joilla ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin aiheisiin liittyvää tutkimusta raportoidaan ja jossa siitä keskustellaan. Jos emme kirjoita näille foorumeille, lyömme laimin velvollisuutemme suomalaista yhteiskuntaa kohtaan, arvioi Maasilta suomenkielisen tieteellisen paikkaa ja tehtävää nyky-Suomessa.

Maasilta toimii Lapin yliopiston mediakasvatuksen lehtorina, jossa hän vastaa kansainvälisen maisteriohjelman koordinoinnista ja median ja yhteiskunnan sekä kriittisen mediakasvatuksen opetuksesta. Maasilta on viime vuosina tutkimuksessaan suuntautunut humanitaarisen viestinnän, pakolaisuuden ja siirtolaisuuden teemoihin. Häntä kiinnostavat myös kehitysviestintään ja marginaalisten ryhmien voimaantumiseen liittyvät kysymykset.

Lehden toimitussihteeriksi valittiin vastaväitellyt yhteiskuntatieteiden maisteri Niina Uusitalo. Uusitalo toimii tutkijana ja journalismin opettajana Tampereen yliopistossa. Hän on väitellyt tänä vuonna Viestinnän, median ja teatterin yksiköstä aiheenaan suomalainen mediakasvatuspolitiikka. Uusitalon tutkimusalueita ovat hallinnan tutkimus sekä mediakasvatuksen ja lasten mediankäytön tutkimus. Tämänhetkisessä projektissaan hän tutkii sisältömarkkinoinnin yleisöjä.

Päätoimittaja ja toimitussihteeri aloittavat työskentelynsä ensi vuoden alussa. Media & viestintä on media- ja viestintätutkimuksen kentän monitieteinen ja ainoa suomenkielinen referee-julkaisu. Lehti ilmestyy verkkolehtenä neljä kertaa vuodessa. Lisäksi julkaistut artikkelit kootaan painettuina Vuosikirjaan. Lehden kustantaja on Media- ja viestintätieteellinen seura Mevi ry.

Lisätietoja:

Mari Maasilta, Media & viestinnän päätoimittaja 1.1.2016

p. 040-4844218

Sinikka Torkkola, puheenjohtaja, Media- ja viestintätieteellinen seura Mevi ry

p. 040-1909785

Median ja viestinnän tutkimuksen päivät

MEVI2016

Medie- och kommunikationsforskardagarna

MEVI2016 järjestetään ammattikorkeakoulu Arcadassa 8. – 9.4.2016. Tutkimuspäivien teemana on Luottamus – Förtroende, ja päivillä käsitellään laaja-alaisesti luottamuksen sekä luottamuspulan merkitystä viestinnässä ja mediassa. Kenen viesteihin voimme tai päätämme luottaa? Millaisin seurauksin?

Vuoden 2016 Median ja viestinnän tutkimuksen päivät järjestää Media- ja viestintätieteellinen seura Mevi ry yhteistyössä Arcada amk:n kanssa. Lisätietoja tapahtumasta julkistetaan lähiaikoina.

Media- ja viestintätieteellinen seura Mevi ry                                                          4.3.2015

TIEDOTE                                                                                                                                                           Tampere

Keskustelu kotimaisesta tiedejulkaisemisesta jatkuu

Suomenkielisen tieteellisen julkaisemisen asema puhuttaa edelleen myös viestinnän tutkijoita. Media- ja viestintätieteellinen seura Mevi ry järjesti aiheesta keskustelutilaisuuden Helsingissä Svenska Social- och kommunalhögskolanin tiloissa maanantaina 2.3.2015. Vilkasta keskustelua alustivat suunnittelija Janne Pölönen Julkaisufoorumista ja puheviestinnän professori Pekka Isotalus, joka toimii puheenjohtajana Julkaisufoorumin arviointipaneelissa 17, jonka piiriin myös media- ja viestintätieteiden julkaisut kuuluvat. Pölönen ja Isotalus valottivat yksityiskohtaisesti Julkaisufoorumin tasoluokitusta ohjaavia periaatteita ja arviointipaneelien toimintaa.

Media & viestintä -lehteä julkaisevan Mevi ry:n jäsenistö kantaa huolta nykyisen tiedepolitiikan painotuksista ja rahoituksen rakenteista, jotka ohjaavat tutkijoita julkaisemaan tuloksiaan ensisijaisesti englanninkielisissä tiedelehdissä. Keskustelutilaisuudessa tuotiin esille, että yksittäisiä tutkijoita on jopa kehotettu suuntaamaan julkaisujaan nimenomaan luokituksen perusteella tasojen 2 ja 3 lehtiin. Kotimaisia viestinnän alan tutkijoille soveltuvia julkaisuja ei näiltä tasoilta kuitenkaan löydy, vaikka usein suomalaisten tutkijoiden työllä olisi annettavaa erityisesti suomalaisessa kontekstissa. Pölönen ja Isotalus painottivatkin voimakkaasti, että Julkaisufoorumin luokitusten ei tulisi ohjailla yksittäisten tutkijoiden julkaisupäätöksiä, eikä järjestelmä sovellu yksittäisten tutkijoiden työn laadun arviointiin. Myös tason 1 lehdet ovat korkeatasoisia tieteellisiä julkaisuja. Lisäksi muistutettiin, että luokitukseen lisätään jatkuvasti uusia julkaisijoita; tutkijoita rohkaistaankin lähettämään Julkaisufoorumille tietoa tieteellisistä lehdistä, joilta luokitus vielä puuttuu.

Keskustelutilaisuuden jälkeen pidettiin myös yhdistyksen vuosikokous. Seuran puheenjohtajana jatkaa Sinikka Torkkola.